نماينده انگليسي: غرب به دنبال تغيير رژيم در سوريه؛ سلاح شيميايي بهانه است
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 
لندن – يكي از نمايندگان سرشناس پارلمان انگليس در جلسه فوق العاده پارلمان اين كشور كه به بررسي موضوع سوريه اختصاص داشت، تاكيد كرد: استفاده از سلاح هاي شيميايي تنها يك بهانه است و غرب و انگليس به دنبال تغيير رژيم در دمشق هستند.
 

 جورج گالووي نماينده حزب ريسپكت عصر پنجشنبه در مجلس عوام گفت: ممكن است برخي بگويند كه بشار اسد به قدري بد است كه مي تواند از سلاح شيميايي هم استفاده كند ولي سوال من اين است كه آيا او اين قدر ديوانه است كه در چنين شرايطي از اين گونه سلاح ها استفاده كند؟
وي افزود: آيا كسي كه دست بالا را در جنگ با شورشيان مسلح دارد ممكن است در روز روشن و هنگام حضور بازرسان سازمان ملل در سوريه، در حومه پايتخت از سلاح شيميايي استفاده كند؟
وي با رد ادعاهاي حاميان جنگ كه معتقدند مخالفان دولت سوريه فاقد سلاح شيميايي و فاقد امكانات استفاده از اين گونه سلاح ها هستند، اظهارداشت: اخيرا دولت تركيه تعدادي از مخالفان دولت سوريه از گروه افراطي جبهه النصره را با مقادير قابل توجهي مواد شيميايي سارين كه در سلاح هاي شيميايي استفاده مي شود، بازداشت كرده بود.
گالووي با اشاره به حمايت هاي همه جانبه غرب از شورشيان سوري طي دو سال گذشته و از جمله ارسال انواع سلاح و تجهيزات نظامي براي آنان، گفت: براي استفاده از سلاح هاي شيمياي نيازي نيست كه انيشتين باشي، يا تجهيزات خيلي پيشرفته و سطح بالا در اختيار داشته باشي.
وي افزود: متاسفانه دولت انگليس به دنبال ورود به جنگي است كه هدف آن تغيير رژيم در سوريه و حمايت از گروههاي تروريست و افراطي است. گروههايي كه فرماندهان آنها با افتخار در مقابل دوربين سينه مخالفان خود را مي شكافند و اعضاي بدن آنها را مي خورند.
اين گروههاي افراطي، اقليت هاي ديني از جمله مسيحيان را سر مي برند و به اين كار خود افتخار مي كنند.
اين نماينده پارلمان انگليس اظهارداشت: اگر به گفته مقامات دولتي انگليس، بشار اسد رييس جمهوري سوريه اين قدر آدم بدي است، چطور چند سال پيش به عنوان مهمان ويژه ملكه به لندن دعوت شد و در كاخ باكينگهام اقامت گزيد... اگر وي اين قدر بد است چرا يكي از نخست وزيران سابق انگليس او را براي دريافت لقب سلطنتي شواليه به ملكه پيشنهاد داده بود.
وي همچنين به مخالفت هاي كشورهاي مختلف و از جمله روسيه و چين با تهاجم نظامي عليه سوريه اشاره كرد و گفت: چطور وقتي چين و روسيه و دو و نيم ميليارد نفر در جهان با حمله به سوريه مخالفت مي كنند، آنها جامعه بين المللي محسوب نمي شوند ولي چند كشور غربي به خود اجازه مي دهند به عنوان جامعه بين المللي تصميم بگيرند و به كشور ديگري تجاوز كنند.
گالووي گفت: آخرين نظرسنجي ها در انگليس نشان مي دهد كه فقط 11 درصد مردم از جنگ عليه سوريه حمايت مي كنند، حال چگونه دولت مي خواهد با حمايت 11 درصدي افكار عمومي سربازان ما را به جنگ بفرستد؟
وي با اشاره به پيشنهاد دولت انگليس به پارلمان درباره اقدام نظامي عليه سوريه و سخنان امروز كامرون در توجيه اين پيشنهاد تاكيد كرد كه اگر مخالفت هاي گسترده جهاني و داخلي با جنگ نبود، شايد الان موتور جنگنده هاي انگليسي در قبرس براي حمله به سوريه روشن شده بود و نخست وزير انگليس نيز نيازي به حضور در پارلمان و سخنراني در اين مورد را احساس نمي كرد.
جرالد كافمن يكي از نمايندگان باسابقه حزب كارگر نيز امروز در سخنان خود در مخالفت با اقدام نظامي عليه سوريه گفت: حمله به سوريه اقدامي غيرقانوني است كه عواقب آن مي تواند براي مردم سوريه و منطقه فاجعه بار باشد.
وي دولت انگليس و غرب را به دو رويي و برخورد تبعيض آميز متهم كرد و افزود: چرا وقتي اسراييل در سال 2009 از سلاح هاي شيميايي و گلوله هاي فسفري عليه مردم غزه استفاده كرد، هيچ كس در غرب واكنش نشان نداد و اين اقدام را محكوم نكرد.
ديويد ديويس عضو حزب محافظه كار نيز در جلسه امروز پارلمان در مخالفت با حمله به سوريه سخن گفت و در سخنان خود به حمايت آمريكا و غرب از رژيم صدام و استفاده گسترده وي از سلاح هاي شيميايي عليه نيروهاي ايراني و مردم حلبچه و سكوت غرب در قبال اين گونه حملات اشاره كرد.
نمايندگان مخالف جنگ در سخنراني هاي خود همچنين بر قانع كننده نبودن شواهد و مدارك موجود درباره احتمال استفاده دولت سوريه از سلاح شيميايي و غيرقانوني بودن حمله نظامي به سوريه بدون تاييد شوراي امنيت اشاره مي كردند.
در مقابل موافقان جنگ تاكيد داشتند كه دلايل و شواهد موجود مبني بر استفاده دولت سوريه از سلاح هاي شيميايي به قدر كافي قانع كننده است و به همين دليل براي جلوگيري از تكرار اين كار، هر اقدامي كه لازم است از جمله اقدام نظامي بايد مدنظر قرار بگيرد.
آنان همچنين مدعي بودند كه حتي در صورت عدم وجود مصوبه شوراي امنيت مي توان با استناد به اصل مداخله بشر دوستانه و براي محافظت از غيرنظاميان سوري، دست به اقدامات محدود نظامي زد.
كامرون روز سه شنبه اين هفته نمايندگان پارلمان انگليس را كه در تعطيلات تابستاني به سر مي بردند براي تشكيل جلسه فوق العاده امروز درباره سوريه به لندن فراخواند.

بی‌بی‌سی: رای منفی پارلمان انگلیس شکست سنگین برای سیاست خارجی «دیویدکامرون» است

به دنبال رای منفی پارلمان بریتانیا به طرح نخست وزیر این کشور برای مداخله نظامی در سوریه، شبکه بی بی سی از آن به عنوان یک شکست کامل برای سیاست خارجی دیوید کامرون نام برد.

    به نقل از بی بی سی، نمایندگان مجلس عوام در بریتانیا با طرح دولت این کشور برای اقدام نظامی در سوریه در واکنش به کاربرد تسلیحات شیمیایی مخالفت کرده است.

مجلس نمایندگان با 285 رای مخالف در برابر 272 رای موافق با طرح دولت دیوید کامرون مخالفت کرد.

کامرون در سخنانی گفت که این رای نشان می دهد که پارلمان با اقدام نظامی مخالف است و دولت او بر این اساس عمل خواهد کرد و نمیتواند در اقدام علیه سوریه مشارکت کند.

رای مجلس عوام که از آن به عنوان یک شکست سنگین برای سیاست خارجی دیوید کامرون نام برده شده است، مانع از شرکت بریتانیا در اقدام نظامی احتمالی آمریکا و متحدانش علیه دولت بشار اسد می شود.

کاخ سفید در واکنش به مخالفت پارلمان بریتانیا با اقدام نظامی در سوریه گفته است آمریکا به رایرنی با بریتانیا ادامه خواهد داد.

بنا بر اعلامیه کاخ سفید، باراک اوباما بر اساس منافع آمریکا درباره هر گونه اقدام احتمالی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کاخ سفید تاکید کرد کشورهایی که عرف بین المللی درباره تسلیحات شیمیایی را نقض می کنند، باید پاسخگو باشند.








August 30th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی